Trimbos logo

Informatie
Tips
Online cursus
E-mail deskundige
Mijn verhaal
Contact
Home
Informatie / Partners / Goed zorgen voor jezelf

Goed zorgen voor jezelf


Ervaring ouder

'Met twee opgroeiende tieners in huis en een manisch depressieve partner houd ik weinig tijd voor mezelf over. Toch weet ik dat het belangrijk is om tijd te nemen om mijn eigen batterij regelmatig op te laden. Ik ga dan samen met een goede vriendin een lange fietstocht maken. Eerst deed ik dat nooit. Ik voelde me schuldig als ik iets leuks deed terwijl mijn man en kinderen thuis waren. Maar ik heb gemerkt dat ik er veel beter voor hen kan zijn als ik goed voor mezelf zorg.' (Tineke, 42 jaar)


Cijfer jezelf niet weg

Misschien wordt je leven voor een groot deel beheerst door de zorgen die je hebt rondom je partner. Het is niet mogelijk om altijd tegemoet te komen aan het appel dat je partner op je doet. Het is belangrijk om grenzen te stellen en om helder te krijgen waar jouw prioriteiten liggen. Welke activiteiten zijn voor jou belangrijk? Welke activiteiten zorgen voor zoveel plezier en ontspanning dat je ze niet wilt laten vallen?


Ontspannen is geen luxe

Wanneer je voldoende tijd neemt om plezierige activiteiten te ondernemen, kun je beter omgaan met de zorgen voor en over je partner en gezin. Plezierige activiteiten zorgen ervoor dat je je energiebron weer kunt opladen. Bovendien voorkomt het de ontwikkeling van sombere gedachten.


Voorbeelden van plezierige activiteiten

Plezierige activiteiten hoeven geen grote dingen te zijn. Voorbeelden ervan zijn: in de tuin zitten, een boek of tijdschrift lezen, koffie drinken, genieten van de natuur, bij iemand op bezoek gaan, bellen met een vriendin, iets leuks kopen, een wandeling maken, uitgebreid ontbijten. Lichaamsbeweging helpt je soms gedachten op een rijtje te krijgen. Het geeft energie en afleiding.

Probeer een avond per week voor jezelf te hebben. Je kunt deze avond invullen op een manier waar jij je het fijnst bij voelt. Je partner zorgt voor de kinderen of je kinderen gaan die avond wat vroeger naar bed of naar hun kamer.

Je kunt ook tijd voor jezelf nemen om bij te komen door oppas te vragen voor je kinderen of hen een weekend naar familie te brengen.

Je bent geen slechte ouder als je regelmatig tijd voor jezelf wilt hebben. Je hebt die tijd juist nodig om gezond te blijven en er te kunnen zijn voor je familie. Zorg dat de kinderen ergens terecht kunnen als het je te veel is. Of als het gedrag van je partner niet geschikt is voor de kinderen. Zorg dus dat anderen op de hoogte zijn. Ook de school van je kinderen.


Download
Folder
folder
Direct aanmelden voor

Online cursus
E-mailen

met een deskundige
Nieuw!

Zelfhulpcursus
Bekijk
Filmpjes
psychische problemen
verslaving

sluiten