Trimbos logo

Informatie
Tips
Online cursus
E-mail deskundige
Mijn verhaal
Contact
Home
Informatie / Wat kan ik doen / Actief luisteren

Actief luisteren


Sterkere band

Actief luisteren is belangrijk als je kind iets vraagt of vertelt. Dan voelt hij of zij zich begrepen en geaccepteerd. Dit verstevigt de band tussen jou en je kind. Voor actief luisteren is het wel nodig om de tijd te nemen.


Aandachtspunten

Let bij actief luisteren op de volgende aandachtspunten:

  • Luister behalve naar de inhoud vooral naar het achterliggende gevoel.
  • Benoem het gevoel en geef een samenvatting van de inhoud.
  • Zwijg over je eigen ideeën, gedachten, meningen, oplossingen of kritiek.


Voorbeeld

‘We gingen vandaag van die stomme sommen maken. Ik snapte het de hele tijd niet. En het waren er vreselijk veel. Ik had er helemaal geen zin in! En de meester was steeds iets anders aan het doen. Hij legde helemaal niks uit.’ (Dennis, 11 jaar)

 
1.  Als je actief luistert, vat je samen wat je hoort.
Dus: ‘Het sommen maken lukte vandaag niet, omdat je het niet begreep en het er zo veel waren.’ Dit heet inhoudelijk luisteren.
 
2.  Ook luister je naar de toon.
Benoem het achterliggende gevoel en waarom jij denkt dat je kind zich zo voelt.
Bijvoorbeeld: ‘Je baalt ervan dat je de sommen niet begreep. En je bent boos op de meester, omdat hij je geen uitleg gaf.’ Dit heet naar de emotionele betekenis luisteren.

Het kind kan nu zijn gevoelens uiten. In dit geval misschien frustratie en boosheid. Zo erken je het bestaan ervan. Dat is belangrijk. Gevoelens die opgekropt worden, komen er namelijk toch uit. Bijvoorbeeld in agressief gedrag. Of in de vorm van piekeren.

3.  Ook positieve emoties kun je zo benoemen.
Kijk maar: je kind zegt: ‘Papa, ik heb een 8 voor Duits!’
Bedenk hoe je kind zich voelt, bijvoorbeeld trots en blij. Jij zegt (actieve luisterboodschap): ‘Jij bent trots hé…’
 
Houd in de gaten dat je kind misschien anders reageert dan je verwacht. Hij of zij ervaart de situatie waarschijnlijk anders dan jij zou doen. Of uit zijn gevoelens op een andere manier. Probeer daarom open te communiceren. Breng je eigen ideeën of meningen niet in het gesprek. Dan wordt het makkelijker verborgen gevoelens van je kind ter sprake te brengen. Ook non-verbale signalen vertellen jou wat. Slecht slapen, bijvoorbeeld. Of boosheid, dit kan wijzen op verdriet of angst.


Direct aanmelden voor

Online cursus
E-mailen

met een deskundige
Nieuw!

Zelfhulpcursus
Download
Folder
folder
Bekijk
Filmpjes
psychische problemen
verslaving

sluiten