Trimbos logo

Informatie
Tips
Online cursus
E-mail deskundige
Mijn verhaal
Contact
Home
Informatie / Wat kan ik doen / Omgaan met gevoelens

Omgaan met gevoelens


Invloed van gevoelens

Iedereen heeft gevoelens. Ook voelt iedereen de behoefte die te uiten. De manier waarop gevoelens geuit worden hangt echter van de persoon af. Als je tevreden bent met de manier waarop jij en je kind met gevoelens omgaan, is dat prima. Misschien heb jij of je kind echter last van de manier waarop omgegaan wordt met gevoelens. Als er in het gezin problemen zijn, kunnen emoties heftig worden. Of misschien worden gevoelens helemaal niet meer geuit. Als ouder heb je de taak met de gevoelens van je kind om te gaan.


Wisselwerking

Tussen ouders en kinderen is er een wisselwerking wat betreft gevoelens. Als jij je kind ziet genieten, dan geniet je zelf ook. Andersom geldt hetzelfde. Ziet je kind dat je verdrietig bent, dan voelt hij of zij zich ook niet vrolijk. Verder speelt het karakter van zowel jou als je kind een rol. Jij bent voor je kind het voorbeeld in deze.


Gevoelens van je kind

Je kind heeft ruimte nodig om zijn gevoelens te uiten. Daarbij is het belangrijk dat je onderscheid maakt tussen de gevoelens die je kind ervaart en de uitingsvorm ervan. Wanneer je kind gevoelens uit door slaan en schreeuwen hoef je dat niet te accepteren. Het gevoel zelf moet wel erkend worden.

Gevoelens kun je erkennen door ze te benoemen en erover te praten. Dat helpt vooral bij boosheid, verdriet en teleurstelling. Als je kind bang of onzeker is, helpt het om te praten over je ziekte of de situatie.

Een open houding over je ziekte of verslaving voorkomt verder dat je kind zich schuldig voelt en de oorzaak bij zichzelf gaat zoeken. Een effect wat daarbij komt, is dat je kind minder geneigd is zich te schamen voor jouw ziekte of verslaving. 


Eigen gevoelens

Zelf heb je ook allerlei gevoelens ten opzichte van je kind. Dat hebben alle ouders. Bij jou komt daar misschien bij dat je ook nog allerlei gevoelens hebt ten opzichte van je kind die te maken hebben met je ziekte. Sta jezelf deze gevoelens toe.

Boosheid
Er is niets mis mee als je af en toe boos bent op je kind. Let echter op de manier waarop je dit uit. Keur zijn of haar gedrag af en niet je kind als persoon. Zeg dus niet: ‘Jij bent vervelend, zeurpiet.’ Maar zeg: ‘Ik vind het vervelend dat je zo zeurt om snoep.’ Onder Moeilijke situaties bespreken en Grenzen stellen vind je meer tips.

Angst
‘Ik ben soms bang dat mijn ziekte veel negatieve invloed heeft op mijn zoontje. Als ik me wat beter voel, probeer ik extra lief voor hem te zijn.’ (Michelle, 25 jaar)

De angst voor gevolgen is begrijpelijk. Gelukkig zijn er veel beschermende factoren die gevolgen helpen voorkomen. Als je kind veel van jou mag in tijden dat het goed met je gaat, kan het voor hem of haar onduidelijk zijn waar grenzen liggen. Je kind houdt de behoefte aan grenzen, dus blijf deze aangeven. Wel is het doen van leuke dingen goed voor je kind. 

Verder geldt dat voor je kind één ding het belangrijkste is: dat je van hem of haar houdt.

Elk ouder maakt dit op zijn eigen manier duidelijk. Bijvoorbeeld met een knuffel, een knipoog of lieve woorden. Als je dat elke dag opnieuw aan je kind duidelijk maakt, kan je kind heel wat aan!

Schuldgevoel
‘Ik ben manisch-depressief en vind het erg lastig om goed met mijn zoon en dochter om te gaan. Ik heb steeds het idee dat ik geen goede vader ben. Ik voel me daar heel schuldig over. Volgens mij pak ik veel dingen verkeerd aan.’ (Dave, 33 jaar)

Probeer te accepteren dat je de opvoeding als ‘zwaar’ ervaart. Zoek hulp als je er niet uitkomt. Dit kan professionele hulp zijn of hulp van andere ouders. Zij kunnen samen met jou kijken of er dingen zijn die je anders kunt doen. Kijk voor het vinden van hulp bij Advies deskundigen, Steun vragen en Hulp zoeken. En bedenk dat twijfels bij opvoeding horen. Ook ouders zonder persoonlijke problemen twijfelen wel eens. Het betekent niet meteen dat je een slechte ouder bent.

Het kan nuttig zijn om ondersteuning te zoeken bij het omgaan met bovenstaande gevoelens. Lees hierover meer onder Hulp voor je eigen problemen.


Direct aanmelden voor

Online cursus
E-mailen

met een deskundige
Nieuw!

Zelfhulpcursus
Download
Folder
folder
Bekijk
Filmpjes
psychische problemen
verslaving

sluiten