Trimbos logo

Informatie
Tips
Online cursus
E-mail deskundige
Mijn verhaal
Contact
Home
Informatie / Wat kan ik doen / Steun vragen

Steun vragen


Durf steun te vragen

Iedereen heeft wel eens behoefte aan steun. Als het niet goed met je gaat, zijn sociale contacten en familie extra belangrijk. De mate van steun uit de omgeving bepaalt mede hoe jij je problemen ervaart. Veel mensen vinden het lastig om hulp te vragen. Ze vinden bijvoorbeeld dat ze het zelf moeten kunnen. Als je dat van jezelf verwacht, stel je nogal een hoge eis aan jezelf. Misschien voel je schaamte en durf je daarom geen hulp te vragen. Over het algemeen ontstaat er juist begrip als je wat vertelt over je situatie. Anderen merken vaak dat er iets is en gaan dan zelf wat invullen. Als je doet of er niets aan de hand is, laat je dat bestaan. Als je erover praat hoef je je niet meer anders voor te doen dan je bent. 

Praten lucht ook op. Het kan fijn zijn de mening van anderen te horen. Ook al lost het niet meteen iets op.

Steun is bijvoorbeeld:

  • praktische hulp: iemand die even boodschappen doet
  • afleiding hebben: iemand die met je uit gaat
  • emotionele steun: betrokkenheid en meeleven
  • informatie ontvangen

Aan de ene vorm van steun heb je meer behoefte dan aan de andere. De ene persoon steunt je met je verdriet, terwijl de ander je kind uit school haalt.


Een gesprek voeren

Je netwerk breid je alleen uit met eigen inzet. Het is dus van belang om niet binnen te blijven zitten. Ga iets doen dat je vroeger al hebt gedaan. Ga sporten of bij een club. Bezoek met je kind de speeltuin of knoop een praatje aan met de ouders bij school.

Belangrijke punten bij het voeren van een gesprek:

  • Bedenk wie je vertelt wat er aan de hand is.
  • Bedenk wat je van de ander verwacht. Geef aan of je wilt dat iemand met je meedenkt en zijn mening geeft of dat iemand alleen luistert.
  • Bedenk ook hoeveel je kwijt wilt. Je kunt alles zeggen, maar je kunt ook een deel van je verhaal vertellen.
  • Vertel je verhaal gedoseerd. Sommige mensen praten te veel en beginnen keer op keer weer over hun situatie. Dit kan als vervelend belastend ervaren worden. Dan zul je weinig steun krijgen.
  • Begin het gesprek op een geschikt moment.


Kleine vormen van steun

Je denkt misschien dat iemand geen tijd heeft om te helpen. ‘Omdat hij of zij het al zo druk heeft’. Dat klopt niet. Zelf vind je het waarschijnlijk ook niet erg om eens wat voor een ander te doen. En als het echt niet uitkomt, zegt de ander dit wel. Bovendien hoef je niet iets groots te vragen. 

Denk eens aan:

  • Het uitnodigen van een vriend(in) om wat te drinken. Dat doorbreekt je lange middag thuis.
  • De buurman vragen de fietsband van je dochter te plakken. Zo hoef je het zelf niet te doen als je de energie mist.
  • Je zus vragen om te gaan wandelen. Alleen kom je daar niet toe, terwijl je het wel wilt.


Tips bij om hulp vragen

Als je om hulp vraagt, gebruik dan de volgende tips:

  1. beslis wat je wilt vragen
  2. besluit aan wie je dit wilt vragen
  3. zoek een geschikt tijdstip uit
  4. zeg tegen de ander dat je iets wilt vragen
  5. doe je verzoek duidelijk en draai er niet omheen
  6. let op de reactie van de ander
  7. herhaal zonodig je vraag

Houd er rekening mee dat iemand kan weigeren. Je kunt vragen waarom iemand nee zegt, maar gun hem de ruimte. Je kunt altijd een ander vragen.

Verwacht geen wonderen van de personen in je omgeving. Iemand kan naar je luisteren, je advies geven of je ergens bij helpen. Maar niet jouw problemen voor je oplossen.

Onder Hulp bij de opvoeding en Hulp voor je eigen problemen wordt beschreven hoe je (anoniem) contact met hulpverleners of lotgenoten kunt hebben.


Direct aanmelden voor

Online cursus
E-mailen

met een deskundige
Nieuw!

Zelfhulpcursus
Download
Folder
folder
Bekijk
Filmpjes
psychische problemen
verslaving

sluiten